DE AUTO
In deze barre tijd met kommer en kwel, oorlog en gastekort, armoede en geweld heb ik toch een opwekkend item bedacht om met jullie te delen.
Namelijk DE AUTO.
Ik werd 18 lentes toen ik de lang beloofde lessen van mijn ouders kreeg en tot mijn verbazing had ik het gouden bewijs na 11 rijlessen in mijn handen.
Tsja het kon niet missen, ik had mijn leven lang een goede leermeester wat auto’s betrof: Mijn Vader.
Mijn vader was een techneut, een Boeing-specialist voor de KLM en een goede ook! Zoals ieder kind zijn vader ophemelt deed ik dat met veel verve en het mooiste, voor mijn vader zelf: het was waar! Het autowezen bleek besmettelijk te zijn en erfelijk. Ik ben er blij mee. Heel bijzonder. Mijn vader was de eigenaar van een Austin Cambridge, een Austin A40, een Austin Glyder1100 en twee stuks Austin7. Het was duidelijk: hij reed ermee weg, met de Engelse boliden en ik ook.
Als kind gaf hij mij praktisch onderricht inzake wat er ONDER de motorkap “leefde”. Hoe de auto moest blijven zoals het hoorde, waar ik op moest letten als er een lampje flikkerde en hoe belangrijk het was dat ook de kleine onderdelen intact moesten blijven. Daarna volgde een blik onder de auto. Gelegen op een trolley keek ik mijn ogen uit.
Ik raad het iedereen trouwens aan om een keer onder zijn/haar auto te gaan liggen. Per slot van rekening racen we toch allemaal zonder erbij na te denken over de snelweg. Het onderstel van je auto heeft veel te verduren en het is niet ideaal als de onderdelen je inhalen. Ik heb veel geleerd. Van banden verwisselen tot motorische defecten op te lossen.
Terug naar 2022. De Engelse Austins worden niet meer gemaakt maar hier is mijn TIP waar de auto’s tentoongesteld staan.
MUSEUM LOUWMAN – DEN HAAG
LOUMAN is een prachtig museum. Een soort luxe (met respect) bejaardenhuis waar prachtige auto’s te bezichtigen zijn. Zodra je over de drempel stapt kom je in een andere wereld. In de entreezaal liggen zwart-witte tegels, aan het plafond hangt geen auto maar een vliegtuig. Wonderlijk. De wandelroute leidt je langs de voertuigen vanaf het jaar 1600 tot het heden.
Ferrari, Lamborghini, DAF, Renault 4, Alfa Romeo, Chrysler, Jaguar………… Je kijkt en kijkt en kijkt. Zelfs de Aston Martin van de eerste James Bond, Sean Connery is een attractie op zich. Ja die staat er ook!
Maar waar ik eigenlijk voor kwam zijn de nostalgische auto’s uit de U.K. Ik moet zeggen: ik werd zo beloond in mijn zoektocht dat ik ineens een traan op mijn wang voelde glijden. Daar staan ze dan, de Engelse rakkers. De Austin Glider 1100, donkergroen, de voor en achterbank leek exact op de auto van mijn vader. Wat jammer dat het bedrijf niet meer bestaat.
DE EERSTE AUTO
De Duitse ingenieur Carl Benz vroeg op 29 januari 1886 het octrooi aan voor de eerste auto ter wereld, de Benz Patent-Motorwagen. De motor was ontwikkeld door Carl Benz en werd gefinancierd door zijn echtgenote Bertha. De auto werd aangedreven door een kleine viertakt benzinemotor die met zijn ene cilinder maar liefst 0,75 pk kon leveren. Carl en Bertha hadden dezelfde passie voor auto’s. Het was Bertha die de eerste autotechnologie testte door stiekem een rit van 194 kilometer te maken zonder dat Carl het wist. Het autotijdperk was begonnen!
WEETJES
Het Museum LOUWMAN is opgenomen in de FNA Heritage Hall of Fame.
Afgelopen zomer mocht de HONDA Red Bull F1 van Max Verstappen tijdens de Legends Expositie logeren bij Louwman omdat hij in 2020 de Abu Dhabi race had gewonnen.
EU Brussel heeft een optie genoteerd dat er in 2035 geen brandstof auto’s meer gemaakt worden
“Welke wil je voor de Kerst”, riep ik aan Vriend. Helaas kon hij niet kiezen tussen de krankzinnige Lamborghini Sian, de felrode Ferrari, de deftige Lamborghini en de politie Porsche. De indringende Zwanenauto sloeg hij sowieso over.
Ikzelf ga toch voor de Bond-CAR van James. Wie weet schuilt er nog een Bond-Girl in mij.
Dus mocht je een liefhebber zijn van de geschiedenis van de auto: ga naar de nostalgische wereld van Museum Louwman. Leg de rekeningen opzij, draai de kachel uit en geef gas!